Dag 19 - Een waterige dag - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu Dag 19 - Een waterige dag - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu

Dag 19 - Een waterige dag

Blijf op de hoogte en volg Jordi

14 November 2017 | Thailand, Bangkok

Vroeger dan gewoonlijk gepost maar nu hebben we zeker nog internet

Om half 6 gaan de oogluiken open, met een uur zijn we op plaats van bestemming. Een nachtje slapen in de trein is zo slecht nog niet. Op een paar keer na wakker te zijn geworden omdat er mensen uitstapten mag er echt niet geklaagd worden. Wij zijn om als het om de nacht Guus Meeuwis gaat. Aangekomen op Bangkok Centraal station pakken we een Uber. Het is vandaag een hele volle maar indrukwekkende dag.

Via onze Uber worden we naar Co van Kessel gebracht. Een Nederlands bedrijf waarvan hun verkondigen dat ze het echte Bangkok laten zien. We hebben op verschillende plaatsen dit ook gehoord. Veel Nederlanders doen deze tocht. Wij kiezen voor de 9 uur durende fietstocht door Bangkok. Het is 25 kilometer fietsen met 35 graden. Wat doen we onszelf aan zou je denken. Nou ik zou dit zo weer doen!

We mogen onze backpacks bij het kantoor neerleggen dit gebeurt wel vaker blijkbaar en we gaan nog even snel een ontbijt op de markt scoren. Ook zoeken we een wasserette om de was te laten doen. We vinden alleen een wasserette waar je het zelf moet doen, dat gaat hem niet worden. We doen het wel zonder schone was. Al moet het nu eigenlijk wel echt gedaan worden. Ik besluit om bij Co te vragen of ze er eentje weten. Hij zegt dat hij er een weet voor 40 baht per kilo. Voor niets gehaast, wie leverd zijn was ook niet in bij een fiets tour bedrijf. Bonus service!
We krijgen hier ook​ een fiets voor de rest van de dag. Onze groep voor de dag bestaat uit 6 mensen, 4 Nederlandse en twee Japanse dames. We stappen op de fiets en gaan kilometer vreten.

25 kilometer is niet veel... Bij ons... Wij beginnen door alle kleine straatjes waar geen auto's komen. En vanaf hier steken we over en begint het deel van echte Bangkok. We duiken achter de tourguide de kleine straatjes van Chinatown in. Er is bijna geen ruimte om te fietsen en geregeld is het afstappen. Veel straten zijn nat en dat maakt het een uitdaging om mijn voet met verband schoon en droog te houden. Al is dit de hele dag gelukt. In Chinatown fietsen we langs varkenskoppen welke gekookt worden. Gigantische zeeslakken en nog meer dingen die weer duidelijk maken dat Chinezen alles met een hartslag eten. Het is zeker een leuke ervaring om dit te zien. Na een kilometer zijn we weer bij het Centraal station. Terug bij af met fiets en al gaan we de trein in. Dat hebben we vandaag nog niet gedaan. We gaan naar het oosten van Bangkok 45 minuten naar de moslim wijken van de stad. Na het uitstappen gaan we direct zien waarom het hier altijd het Venetië van het Oosten werd genoemd. In deze wijken komen geen touristen, alleen de idioten die fietsen. We fietsen langs allemaal kanalen en waterwegen. Dit gebeurt op verhoogde betonnen platen van een meter breed. Natuurlijk fietsen we niet alleen en krijg je ook last van tegenliggers. Even wachten en dan netjes langs elkaar heen. De paden gaan op en neer betonplaten die schuin lopen of na een steile helling opeens haaks om gaan dat je toch maar gaat lopen. Met een paar drinkmomenten mee zijn we om half 1 bij de lunch aangekomen.

Het eten is zoals overal in Thailand erg goed en onze medelanders zijn een beetje appart. Mevrouw vind alles leuk en wil alles doen. Meneer heeft een jetlag volgens ons want hij vind het allemaal maar raar en is overal negatief over. Na ons maag te hebben gevuld gaan we verder door de buitenwijken van Bangkok de meest kleine steegjes en weggetjes. De kanalen zijn prachtig. Dit is het Bangkok waar je niemand over hoort. Via het laatste kleine steegje staan we midden op een schoolplein. Irene gaat op de foto maar zo'n blanke met een mega bos krullen is ook wel heel erg intimiderend.

Na de kanalen te hebben gehad fietsen we dieper de stad in na een tempeltje en we gaan vissen voeren. Het zit mega vol met meerval. Daarna is het nog 10 minuten trappen tot ons vervoer terug naar het centrum. We gaan met een longtail boot door de klongs van Bangkok. Heel gaaf om te doen al zie je hier en daar een hond drijven. Als ze erin vallen hebben ze er geen mogelijkheid om eruit te komen. We worden op de pier afgezet waar onze guide een local transport regelt. Opgepropt zitten we met 9 mensen achter in de laadbak al is het maar voor een paar minuten. Zo komen we uit bij de skytrain. Hiermee komen we uit op een plek die we met de hop om hop off boot ook hebben gezien. Onze medelanders worden op de boot gezet en wij gaan mee naar het kantoor. Onze bagage ligt daar nog anders hadden ze ook ons op weg geholpen naar het hotel.

Na het laatste bootritje over de hoofdrivier komen ook wij bij onze afstap. De boot is hier een soort bus. En Bangkok by night blijft geweldig. We zijn voldaan en moe na 9 uur in de zon te hebben gefietst. Als de Uber is geregeld gaan we naar ons hostel. Sleepbox 22 Sukhumit. Een uit zeecontainers opgebouwd hostel. Echt een geweldige sfeer direct bij binnenkomst. Al zijn we hier niet lang. 8 uur checken we in, 9 uur liggen we op bed. En om 4 uur zijn we alweer uitgecheckt. Maar wel alvast weer een kamer gefixed want hier is het leuk en relaxed. Geen Thais martelwerktuig maar gewoon een lekker bed. Morgen gaan we iets heel cools ondernemer, hopelijk hebben we internet anders horen jullie weer over een paar dagen van ons.