Dag 7 - Een speciaal verblijf. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu Dag 7 - Een speciaal verblijf. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Een speciaal verblijf.

Door: jordi & irene

Blijf op de hoogte en volg Jordi

02 November 2014 | Indonesië, Denpasar

Dag 7 - Een speciaal onderkomen.

Vanochtend was het dan zover KukeleHoudtjebek. Half vijf ging de wekker buiten. Dan maar naar de wc en verder proberen te slapen. Dit lukte tot een uur of acht. Na rustig wakker worden zien we dat het al half negen is. We moeten nog opschieten om de tas in te pakken. Want om negen uur staat onze Balinese tom tom op ons te wachten. Hup de guesthouse mensen dag zeggen en dan snel naar het restaurant van gisteren racen.

Hij zit netjes te wachten en als we eraan komen stapt hij op en brengt ons naar een plek aan de zee. We krijgen de 'menukaart' te zien. Op de lijst staat onder andere jetski, flyboat, parasailing, maar wij gaan naar Turtle Island. We zijn vroeg en mogen daarom met een glass bottom boat gaan. Dit kost normaal 35 dollar p.p maar tripje Turtle Island ook dus we hebben het voor de helft van de prijs. Uiteindelijk 700k roepia met glass bottom boat.

De schipper staat al te wachten. Hij stapt uit de boot en brengt deze tot een meter van het strand af. Natte knieën maar in de boot. Wat een helder water. Door de glazen bodem zien we eerst alleen zeewier. Maar daarna beuken we door de branding en zien we allemaal vis en koraal. Geen gekleurd koraal maar grijs. Maar hoe dan ook het is prachtig... ondertussen is de schipoer met een lijn aan het vissen. Elke vis is mooi meegenomen want veel verdienen doen ze niet. De baas verdient veel en de schippers een heel stuk minder. Na een praatje tijdens het varen blijkt hij heel trots te wezen. Hij heeft warm en koud water, internet en een pc! Dat hij het goed voor elkaar heeft. Al genietend en foto schietend probeert irene haar onderwatercamera uit met groot succes. Mevrouw is nat en op de camera zie je niet veel meer dan belletjes. De boot gaat er te hard voor.Een goed half uur verder na veel moois te hebben gezien varen we in de buurt van tutle island. Veel touristenboten, jetski, bananen, het is eigenlijk levensgevaarlijk om als tourist hier te varen. Gelukkig hebben wij onze prive schipper Widiada. Het water is soms maar twintig centimeter dieper dan de boot, en maar doorvaren.

Aangekomen op turtle island wat blijkbaar een farm is moeten we 10k betalen ongeveer 66ct p.p. dit gaat allemaal naar de zeeschildpadden om ze weer uit te zetten. Ieder groepje toeristen per boot kreeg een gids en fotograaf. We worden als echte tourist trap overal langs geleid. Eerst langs de inimini's van drie maanden oud. Irene moet er even aanzitten, ze zijn ook zooo schattig dan naar de schildpadden van 4-5 jaar oud. Wordt er een uit het water getrokken. Toch maar even vast houden want het beestje wordt in ons handen gedrukt. Hierna zeggen we dat we dat liever niet doen want zo'n beest verdient ook respect dat vond de gids een mooi gebaar maar als goed opgeleid projectiel probeert hij het nogmaals. Daarna behrijpt hij het wel nu we het nogmaals uitleggen. Al lopend naar het verblijf van de 70 jaar oude schildpadden vertelt hij dat enkele op de farm blijven om via touristen geld te verdienen maar meer dan 80% het overleefd en uitgezet worden in de zee. Zodat ze niet uitsterven omdat ze soms door vissers worden gevangen. De gids zegt dat je in het water mag staan. Een bakje zeewier krijg je en dan kan je ze voeren. Soms een gil en een verschrikte blik, omdat er een tegen je aanzwemt is het bakje leeg. Verder lopend zien we nog meer dieren die je mag vast houden een vleermuis, pyton een vogel, en een leguaan. Nou bij de laatste wil ik wel op de foto. Al denkend aan dat moment op de weg. We hebben door dat de dieren gedrogeerd zijn dus ons voorgevoel klopt. Erg jammer dus maar goed dat we de dieren, dieren laten zijn. Wat andere doen is hun pakkie aan.

Even wat te drinken en eten nemen het is ondertussen zo'n half twaalf en ontbijt hebben we nog niet genomen. souvenir kijken misschien nemen we nog wat mee, het geld gaat immers naar de schildpadden. We hebben wat leuks gevonden voor christhy, zoals je vast dit blog leest en nieuwsgierig van aard bent. Bij deze voorpret tot je cadeautje. Nou rennen naar de boot. Zand is heet! Widiada staat tussen zo'n vijftig boten te wachten instappen en terug varen. Hij nodigd ons uit om zijn gast te wezen en gratis te slapen.. krijgen zelfs eten. Wij kunnen dit niet afslaan en zeggen ja. Heel speciaal. Even naar het hotel dan maar douchen, duik nemen, nieuwe kleding het is toch op de weg. Rond zessen naar zijn huis diep in een dorpje. Na even te wachten komt hij eraan geraced. Sorry sorry. En neemt ons mee. Zijn vrouw van vijfentwintig spreekt geen Engels heel verlegen lachend zegt ze hoi. De honden blaffen want een blanke is hier maar raar. Zijn tuin lijkt een boerderij, ook hier hanen voor het vechten, kippen, kuikens, eendjes, een aquariumpje met 2 visjes, je ziet dat hij trots is. Al is dit dus pure armoede hij en zijn vrouw ontvangen ons als koningen. Een bed en een douche met warm en koud water. Een pc met internet zijn grote trots. Het huis is verder goed leeg. Twee slapende meisjes waarvan er later één met grote ogen naar die rare blanken kijkt.

Widiada kookt voor ons een heerlijk maal waarna wij 's avonds een klein bedankje geven. 100k roepia. Hij kan het niet aannemen en wordt zelfs een beetje emotioneel. Als hij het niet wil aannemen koop dan wat leuks voor je meiden. 100k met de huidige koers is €6,60. Met moeite neemt hij het aan. We blijken hem weten we achteraf drie dag salarissen te hebben gegeven. Een klein gift in ons ogen in vergelijking met de ongelovelijke gastvrijheid. Vol van het eten liggen we vroeg rond acht uur, half negen op een bed hier geen airco begrijpbaar maar wel een fan voor verkoeling. Zo goed slapen... het bed ligt heerlijk. Ondanks deze armoede zijn we blij dat we dit mogen meemaken. Het laat ons weer zien dat TE altijd slecht is behalve tevreden. Voetjes weer op aarde. Volgende keer wel een guesthouse o.i.d. opzoeken. Maar een belangrijke ervaring rijker. Nu ogen toe morgen lekker vroeg voor de brandende zon naar het hotel voor een relax dagje.

Voor we het vergeten Apollonia in geen andere krant zie je het staan maar wel in zoals jij het noemt jouw ochtendkrant. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Xxx irene en jordi

• 02 November 2014 - 11:59

Christhy:

Wat ken jij je moeder goed! Morgens begin ik i.p.v. het krantje op het tabloit eerst met het grote avonturenboek vol met jullie belevenissen. Zo leuk om te lezen en gelijkertijd om te genieten. Ik kan helaas niet ontkennen dat ik rete nieuwsgierig ben naar wat jullie hebben gekocht voor mij. De oorsprong ligt bij omi en helaas jullie moeder is met het zelfde sop overgoten. Maar tegen kadootjes tijd hebben juliie deze gene ook. Toch!?? Het zal wel een opgezette gedrogeerde zeehond zijn. Ik wacht in spanning af. Ok, lieverds geniet met volle teugen van je vakantie. Een dikke kus, mmmmm smak

• 02 November 2014 - 12:40

Gerrie:

Leuke verhalen, dat jij geen schrijver bent geworden ? Ook wij genieten van jullie verhalen met het bali-bali volk haha . Grtjs van us

• 06 November 2014 - 15:39

Apollonia:

Jullie zijn zo leuk!
    Thanks voor de felicitatie! (L)