Dag 12: overal eremonies - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu Dag 12: overal eremonies - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu

Dag 12: overal eremonies

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

27 Oktober 2015 | Indonesië, Amlapura

Als je ongeveer 20-30 minuten rijdt vanuit het zuiden beginnen de rijstvelden alweer op te komen tussen de bebouwing. Hoevaak je dit ook mag zien, de eerste rijstvelden geven je elke een gevoel dat je deze mierenhoop mag verlaten. De weg is goed, maar dat weten we al. We scheuren naar het oosten. Geen GPS nodig gewoon immer gerade vol gas. Hoewel we het er wel bij hebben om de afslag te weten naar Pura Goa Lawah.

De GPS heb je niet eens nodig. Doordat het volle maan is vandaag zijn er overal ceremonies, veel mensen kleden zich traditioneel. Een heerlijk gezicht bij de vele vele tempels maar ook op straat. Bij de tempel is het een drukte van jawelste na elke verkoper netjes te hebben afgewimpeld zien we de ceremonie in volle gang. Voor de ingang van de grot zitten ze te bidden, een voor een lopen ze de ingang van de grot in om de offers neer te leggen. De ingang van de grot zit vol met vleermuizen en er kruipt een hele grote slang. Deze hebben wij niet gezien maar hij zit er altijd door het overvloedige eten. Tegenover de vleermuis grot nemen we een heerlijke kokosnoot aan het strand. Hier is het zwarte zand wat ik probeer te betreden maar dan heel snel afkap omdat de zandkorrels die tussen voet en slipper komen mijn pijngrens snel overschrijdt. Al het zwarte zand nog aan toe wat een braadoven.

We rijden door naar Padangbai en mijn TomTom-hoofd brengt ons naar een super guesthouse van vorig jaar, nu een etage hoger vanwege Bolle's vogelvriend. Tas dumpen en we gaan naar de het water paleis van Amlapura. Eerst een tussenstop bij de boot mensen even wat informatie opvragen. Na een top deal waarbij bolle zegt, je flikt het hem wel weer. Het staat vast. Hoe erg we vechten tegen de zwaartekracht van een parel zijn we weer verdoemd tot hemel op aarde. Gelukkig moeten we zaterdag in Legian zijn zo hebben we gelukkig een datum om weg te moeten gaan.

Nu verder naar het oosten, we missen zo het water paleis en rijden te ver. Dit levert ons een prachtig uitzicht op en we kunnen alleen maar genieten. Dan eerst maar betalen waarna we een mooie plek zien die het geld zeker waard is. Jammer dat we geen zwemkleding mee hebben want je kan hier heerlijk zwemmen.

Als we naar huis gaan eten we eerst in een warung waar een peuter met een slang aan het spelen en gooien is alsof het van rubber is. Ondertussen lopen er ook drie Luwak's rond. Wat een schattige beestjes zijn dat. Als een andere tourist met het beestje op de foto wilt wordt ze onddergezeken. Wat een entertainment.

Op de weg terug zien we een stoet mensen welke bezig zijn met hun versie van de volle maan ceremonie en het is echt geweldig om te zien. Nog maar 30 minuten tot Padangbai waar we in het paleis hoorden van een geheim strand waar je zo overheen kijkt. Even spieken, als je het niet weet vind je het niet. Waar als we naar beneden lopen een nog prachtig strand ligt.

Na even te hebben gegeten is het alweer laat. Morgen goed insmeren want vorig jaar op de boot naar Lombok waren we toen ook goed verbrand.