Dag 7: Een waterige dag. - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu Dag 7: Een waterige dag. - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu

Dag 7: Een waterige dag.

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

22 Oktober 2015 | Indonesië, Lovina

Morning, morning. Daar staat de schipper het is half 6 's ochtends en wij staan nog op standby na afgelopen dag. We kleden ons aan, en gaan op pad. We lopen 2 minuten tot Lovina beach waar we in een gammel rot vissersbootje moeten stappen.

In de boot zitten nog twee kuilgravende vrouwen. Die druk met hun selfie stick heen en weer aan het zwaaien zijn. We varen ongeveer zo'n 30 minuten de open zee op waar we bij ongeveer 15 andere bootjes voegen. We varen als groep verder waarbij de eerste schipper al snel de dolfijnen spot, zo zijn we een spel aan het doen. Zij duiken zomaar op en ze zijn ook weer ineens weg. Op een bepaald moment zit er een school van 15 dolfijnen maar enkele meters van ons vandaan, en zwemen naast onze boot voor een eindje mee. Om half 8 is de dolfijnen trip afgelopen en varen we terug om, om 8 uur te ontbijten.

Om kwart voor 9 zitten we in een minivan. Ja dat kan, we gaan naar P. Menjangan island in het noord-westen. We gaan een poging doen om Atlantis te veroveren. We gaan duiken! Na anderhalf uur in de auto te hebben gezeten is het 20 minuten varen. Daar worden de mensen die door een rietje gaan ademen de boot uit gezodemieterd. Wijzelf ook maar gaan dan verder dit aquarium verkennen.

In het water ben ik zo beneden, Irene heeft het moeilijk en maant zichzelf tot rust. Ook zij moet even wennen na een jaar. Eenmaal beneden heeft ze moeite met haar bril maar ze zet gewoon door. Deze plek is een 45 meter hoge muur van koraal waar wij op 17 meter voor 48 min van dit moois hebben mogen genieten.

Eenmaal boven krijgen we een goede lunch en gaan we weer. Nu is er iets meer afwisseling onder water met zand en koraal. We zagen hier frogfish, tonijn, barricuda, trompet vis, en zwart punt rifhaai. Een grote op zo'n 15 meter dieper dan onszelf en een kleine verscholen in zijn hol in het rif. Ook deze duik zijn we goed doorgekomen. En we voelen ons als een rare vis in deze oceaan, maar heerlijk fijn. Een totaal andere wereld op maar enkele meters onder het wateroppervlak.

Terug bij het guesthouse nemen we een heerlijke duik in het zwembad, waarna we afgekoeld en wel op gaan knappen. Irene's maag rammelt zo hard dat haar haar spontaan in de krul schiet. We zoeken een restaurant op waar we zelfs voor Bali heel goed maar ook spotgoedkoop kunnen eten. Zo hebben we voor 12 euro het volgende:
- 1,5ltr water
- 3 bananen milkshakes
- 3 sinaasappelsap
- ayam (kip) rendang met rijst
- Javaanse kipcurry
- crêpe met banaan, nutella en poedersuiker.
Alle winst gaat ook nog eens naar het goede doel. Heerlijk goedkoop, mooi, en arme kinderen krijgen zorg en school.

Morgen gaan we daar ook ontbijten. Dit is zo'n plaats welke je graag mee naar huis zou willen nemen.