Dag 13 - Examentijd - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu Dag 13 - Examentijd - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu

Dag 13 - Examentijd

Door: jordi & irene

Blijf op de hoogte en volg Jordi

08 November 2014 | Indonesië, Gili Air

Dag 13 - Examentijd?

Goooooodmorning Gili Air. Dit eiland heeft iets betoverens. Alles gaat hier langzaam. Behalve mijn alarm. Nu lijkt Zes uur vroeg maar het is gewoon al heet en helemaal licht. Schemer in de ochtend en avond doen ze dan niet aan. 24 uur per dag siësta wel en dat went goed. Even wakker worden en aan de studie, het is de laatste dag. Vanaf gisteren avond begonnen aan de laatste drie hoofdstukken, en deze ochtend zijn we deze nog even door aan het knallen.

Proefexamen paar foutjes, en het gaat bij Jordi wat sneller dan bij Irene. Begrijpbaar want het is veel lezen. De theorie is lastig verwoord en de hersenen krijgen een optater. Mevrouw is in de ochtend al uitgeput. Bij mij gaat het wel. En ik wil na het proefexamen meteen het examen maken. Gav, kom maar op knal die er ook doorheen zeg ik. Hij vraagt me 'nu meteen, niet zo meteen na de duik?' Nee dan heb ik het maar gedaan. Hij haalt het examen en ik bestel tegelijkertijd eten. Als Gavin terug komt met het examen krijg ik de regels te horen. Uhm geen regels. En geen tijdslimiet. Das mooi. 50 vragen en ben bij vraag 4 als mijn eten komt. Lunchen en examen maken, goede combinatie. Te relaxed, Irene is nog met haar proeftoets bezig. Op de duikschool rennen ook nog steeds 20+ koters van de internationale school rond. Een paar schuiven aan de tafel aan. Examen maken. Eten, praten. Tja uiteindelijk om half Twee klaar, Twee uur over gedaan terwijl het examen te maken is in 45 minuten. Maar praten is gezellig dan vergeet je nog wel eens op te letten op waarmee je bezig bent, in dit geval een examen.

Wat maakt het ook uit. Irene is nu klaar met de proefvragen. Haar hoofd is helemaal op. Ik stel voor in verband met haar dyslexie om de vragen en antwoorden voor te lezen. Natuurlijk is dit goed. Jordi leest vraag en antwoorden, en mevrouw denkt. Goed idee. Blijkbaar wel het werkt. Bij vraag 10 worden we geroepen voor de eerste duik van de dag het is ondertussen half Twee. We zetten de gear in elkaar en dan gaan we! De zee op. Plop plop plop allen de zee in en dan blub blub blub... wij al spelend op de bodem met BUBBELTJES!! En de Zwitserse vrienden krijgen de slag maar niet te pakken. Op Vijf meter diepte moeten we skills doen. Masker 100% vol. Gaat goed. Mevrouw vervloekt nog even de druppels aan de wimpers. Ga eraf druppel... je prikt! Nou even later was dat ook weer weg. De 'ik-kom-in-nood-aan-de-oppervlakte' oefening. Beter bekend als de Ahhhhhhh-oefening... door dit geluid te maken waardoor je longen niet te ver opblazen en ploffen... Zwitsers ook hun oefeningen in zee vandaag. Het gaat goed. Godzijdank. Nu weer op Hans Reef in het aquarium zwemmen. 57 minuten later komen we weer boven. W.w.wat 57 minuten? Voelde als 20.

Tank omwisselen bij het strand en meteen weer weg. We gaan naar Meno Slope. Meno slope is een heel lang uitgestrekt rif vertelt Gav. Eenmaal aangekomen moeten wij onze laatste skills doen. de vervloekte bril van je hoofd af en dan opnieuw opdoen. Maar nu diep in de oceaan. Ok Ireen je kan het! En ja hoor na mij doet bolle het ook en we hebben alle skills gedaan! Nice, praktijk in de pocket.

Dan komt meneer Zwitser t gaat best, bril vol en dan leeg. Mevrouw raakt in paniek raced naar boven. Heeft ze meteen een skill gedaan. Boven tot bedaren. Ze mag het later opnieuw proberen nu eerst de rest van de fun dive, Gav onze duikgoeroe is er klaar mee. Staat een sterke stroming dus eerst ertegen in en dan er heerlijk door laten meeslepen. Het moment dat we mee gaan met de stroming worden we door een geul heen getrokken met aan 1 kant een lang uitgestrekt rif. Dat is nog eens lekker. Ogen uitkijken en niets te hoeven doen. Wow deze duik is weer heerlijk. Niet dat Hans reef niet mooi is maar het is maar erg simpel in vergelijking tot Turtle Heaven en Meno Slope. Na 43 minuten is ook deze duik voorbij het is mooi geweest. Terug naar het eiland.

Aangekomen stampen we Irene haar examen er ook doorheen. Klaar! En nadat de vragen zijn nagekeken beide ons scuba diving open water PADI gehaald. In de pocket. Nu lekker hangen met een stel Nederlanders en Gavin bij de duikschool. Allen gaan even eten. Waarna we met zijn allen later op de avond even een drankje gaan doen op het strand. Even wordt al snel 02:00 en we lopen het halve eiland af (20 minuten). Tijd voor bed. Morgen weer terug naar Bali.