Dag 12 - 47 minuten - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu Dag 12 - 47 minuten - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Jordi Molenaar - WaarBenJij.nu

Dag 12 - 47 minuten

Door: jordi & irene

Blijf op de hoogte en volg Jordi

07 November 2014 | Indonesië, Gili Air

Dag 12 - 47 minuten.

Wakker wordend realiseren dat je niet droomt maar nog steeds op Gili hemel zit, ik bedoel natuurlijk Air. We zijn beide vroeg op waar Irene al meteen alle duik handsignalen aan het leren is. We voelen al aan dat het een redelijk pittig dagje wordt.

Ontbijten bij het restaurant van het hoe kan je het noemen hotel? Allemaal kleine huisjes net Centerparcs in de tropen. Aangekomen is er geen personeel, hebben honger en willen goed en rustig eten voor we ons weer de hele dag moeten concentreren. Irene grijpt met haar gezichtsuitdrukking het personeel bij de haren waarna we ons ontbijt krijgen. Gebakken banaan en een bananenpannenkoek

Half negen komen we bij de duikschool aan. Twee Zwitsers doen mee wat de boel aardig ophoudt blijkt. Als hun dag 1 doen doen wij dag 2 met de skills onderwater. Het vrouwtje is bang om te ademen uit de fles maar na een tijdje ging het wel. Dan haar bril ontdoen van water. Hou maar op dit is drama. Gelukkig mochten Irene en ik zelf aan kloten in het zwembad waarbij we de skills van vandaag vooral het blijven zweven oefenen. Meer of minder lucht in de BCD tot je blijft hangen.

Ze is klaar dat duurde lang! Een bril ontdaan van lucht. Onze tank is ondertussen op 3/4 dus dat heeft echt goed lang geduurd. Hun zwembad uit waarna Gavin zegt 'we're going to nail it now, done before you know it' nu is het ons begin van de skills voor dag 2, te weinig tijd om alles voor de oceaan te doen dus doen de helft. Na de duik gaan we dus weer terug naar het zwembad.

Masker 100% vol met water. Irene vind dit op zijn zachts gezegd niet cool. Maar flikt het hem wel. Ook ik geen probleem. Hoe we bij de ander moeten ademen als ons lucht op is. Ook dat leren we. Even de ogen rust geven van het chloor. BAM ook dat gedaan. Neutraal drijfvermogen op de bodem. Ook in 1x goed. We voelen ons zeer thuis en dat merk je zegt koning Gav. Dan het masker onder water helemaal af en die weer goed opzetten. Dum dum dum..... Irene zit verschrikt te kijken maar ondanks we het beide in 1x goed, voelt Irene dat deze oefening op het lijf geschreven is. Het water op gezicht speelt hier bij mee. Zo klaar!

We krijgen tijd om ons maag te vullen goed eten is belangrijk. Waar in deze tijd Gavin de tanken omwisselt en we onze duik gaan maken in het koraal. Stappen nu met z'n vijfen de boot op. Met de James Bond koprol zo het water in. Mis alleen het muziekje nog. Liggend in het water krijgen we de keuze zo afdalen of met de lijn. We kiezen voor zo afdalen. We zijn al lekker aan het rondkijken want onze Zwitserse vriendin heeft last met het klaren van haar oren. Grrrr duurt zo'n vijf minuten voor ze eenmaal beneden is. Op zes meter. Heel irritant. Hun mogen rondkijken maar op hun plek, hun lijn staat strak gespannen dus WOEF!. Jor en Irene krijgen nu basis skills in de oceaan. Bril vol en leeg maken en van elkaars adem mogen snoepen via de 'octopus'. Zo klaar elke keer een mooi applausje van hem. Of meer een golfclap we doen het goed.

Vandaag zitten we bij Hans Reef zo'n 2 min varen van het eiland. Allemaal zandbodem groot verschil met Turtle Heaven. Gelukkig is er nog één grootte koraalformatie dat als een berg vanuit het zand omhoog torent. Erg mooi maar Turtle Heaven is gaver. Wel te begrijpen want de Zwitsers denken dat armen goed helpen met vooruit te komen. Vooral tegen elkaar indoen. Weinig met de flippers dat werkt. Irene kan het niet aanzien en sleurt de vrouw mee. Hilarisch! Jammer dat je niet kan lachen want dan stroomt je bril vol. En meneer heeft niet alle lucht uit zijn BCD dus die komt lastig beneden.

Na een tijdje lukt het ze eindelijk en zien we alsnog veel mooie vissen en een zeeschildpad. Nu een kleinere zo'n 50 cm alsnog een speciaal momentje. We krijgen het signaal om omhoog te gaan. En 47 min later zeggen we Atlantis vaarwel voor vandaag en terug het zwembad in. Ondertussen zo'n half één.

We zijn in het zwembad samen met de Zwitsers ze gaan toch door voor hun cursus. Ergens goed nu hebben we wel weer een volle tank (Al het nadeel heeft zijn voordeel) nu ook de skills doen. Gelukkig pakken ze het nu beter op waarna we redelijk snel weer even ver in de cursus zijn. Hoveren en dan onderdeel bril af en stuk zwemmen dan pas op doen. Ahh puntje puntje puntje dat wordt weer chloor in de ogen. Ik eerst dan Irene lukt me goed in 1x gedaan. Irene ademde verkeerd waarna ze water in haar neus kreeg...staan... en nee ze verdrinkt niet. 'Nog een poging' zegt Irene waarbij Gav verbaast kijkt van natuurlijk. En nu doet ze het in meteen goed. Zo die kan ze in haar zak stoppen. Een oefening waarbij ons lucht wordt afgesloten en natuurlijk weer aan wordt gezet. En de nood uitademend naar boven oefening en we zijn klaar. Ondertussen half vijf maar anderhalf uur buiten het water geweest gedurende de cursus. Dus we zijn goed moe.

Nog één ding voor we weg mogen. Tien minuten rondzwemmen/dobberen/spartelen zolang je maar niet een onderonsje hebt met de bodem of de andere hulplijn 'de kant' vastpakt. Dit is om je zwemvaardigheid te testen. Zijn we dan nu eindelijk klaar? Ja! We zijn het goed zat. En nu komt het studeren nog. Als we vandaag alle theorie kunnen doen dan hebben we morgen examen en twee oceaan duiken!. Geen zwembad meer. Eerst eten of studie... het wordt eten. Even pauze
Het restaurant van vandaag verdient een tien. Het eerste vlees wat niet taai is! Kan dat? Schijnbaar. Kanen voor het leven. Vitamine shots nemen door middel van onze dagelijkse verse sapjes. Uitgerust terug op de kamer waar we van zeven tot negen blokken. Bijna klaar. We kunnen door maar we stoppen.

Morgen staan we om zes uur op. Het laatste hoofdstuk erdoorheen stampen en dan examen zowel schriftelijk als praktijk. Best wel spannend maar het komt vast goed. Nu dromen over al het moois van vandaag.

• 07 November 2014 - 02:54

Henny:

Fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebt. Leuk dat het duiken zo goed gaat.
    Maken jullie ook onderwaterfoto's. Ik ben zo benieuwd naar al dat moois.

xxxxxxxxxxxxxxxxxx